Ελληνικά | English
Εκπαίδευση & Εργαστήρια
Σχολικά εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο
Μόνος ή Μοναδικός; διαφορετικότητα & ρατσισμός

​Πώς παιδιά Νηπιαγωγείου και μαθητές όλων των τάξεων του Δημοτικού θα γνωρίσουν και θα κατανοήσουν τις έννοιες της διαφορετικότητας και του ρατσισμού «μαθαίνοντας μέσω της Τέχνης»;

  • Αντλώντας ερεθίσματα από τα εκθέματα, έργα ζωγραφικής και κατασκευές που έχουν δημιουργήσει συνομήλικοί του
  • με την παρότρυνση του ερμηνευτή
  • τη βοήθεια οπτικοακουστικών μέσων
  • φύλλων εργασίας
  • αξιοποιώντας ποικίλα εκφραστικά μέσα και εικαστικά παιχνίδια

 

Όλα τα προγράμματα ολοκληρώνονται με εργαστήριο ζωγραφικής, όπου κάθε μαθητής συνοψίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία μάθησης μέσω της Τέχνης δημιουργεί ατομικό έργο.

Τα προγράμματα σχεδιάζονται από το Εκπαιδευτικό τμήμα του Μουσείου σύμφωνα με την ηλικίες των μαθητών στους οποίους απευθύνονται.

Εκπαιδευτικό πακέτο περιέχει υλικό για την περαιτέρω επεξεργασία του θέματος από τον εκπαιδευτικό στην τάξη. Επιστρέφοντας στο σχολείο: 1. Προτάσεις για  εικαστικές και διαθεματικές δραστηριότητες / 2. Περιγραφή και πρόταση δωρεάν δανεισμού της Μουσειοσκευής «Η διαφορετικότητα μέσα από την Τέχνη» / 3. Κατάλογο με όλα τα έργα της έκθεσης.

 

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΗΜΕΙΩΣΤΕ

Διάρκεια 90': 09.10-10.40 το πρώτο πρόγραμμα / 10.45-12.15 το δεύτερο

Η ώρα έναρξης του πρώτου προγράμματος μπορεί να διαμορφωθεί, με καθυστέρηση έως το αργότερο στις 10.00 υπο την προϋπόθεση, το σχολείο να κλείσει και τα 4 προγράμματα που πραγματοποιούνται στο Μουσείο (δηλ. το πρώτο και το δεύτερο πρόγραμμα και στους 2 εκθεσιακούς χώρους του Μουσείο, σύνολο τέσσερα προγράμματα)
3 προγράμματα απευθύνονται σε μαθητές: Νηπιαγωγείο - Α΄  / Β΄- Γ΄ Δημοτικού / Δ΄- ΣΤ΄ Δημοτικού / Αριθμός παιδιών: 25 μαθητές
Ημέρες πραγματοποίησης: Τρίτη-Παρασκευή /  Χώρος πραγματοποίησης: στο Μουσείο, στον αντίστοιχο εκθεσιακό χώρο
Κόστος συμμετοχής: 3 € για κάθε μαθητή. Όλα τα υλικά διατίθενται από το Μουσείο
Δηλώσεις συμμετοχής: τηλεφωνικά  210 3312 621 & 210 3312 750 / Ώρες λειτουργίας Γραμματείας: Τρίτη - Σάββατο 10.00-14.00
Απαραίτητη η επιβεβαίωση της συμμετοχής 10 μέρες πριν την επίσκεψη
 

Η έκθεση παρουσιάζει 114 εκθέματα, έργα ζωγραφικής, comics και κατασκευές παιδιών 3-14 ετών. Τα έργα προέρχονται από την ευρύτερη συλλογή του Μουσείου, από δωρεές και συνεργασίες:

  • βραβευμένες συμμετοχές. Πανελλήνιοι Διαγωνισμοί Παιδικής Ζωγραφικής που έχει προκηρύξει το Μουσείο
  • έργα παιδιών. Εικαστικά εργαστήρια που πραγματοποιεί το Μουσείο στο χώρο του
  • έργα παιδιών. Συνεργασία του Μουσείο με το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης ΑμεΑ, Δήμος Ζωγράφου
  • έργα παιδιών. Συνεργασία του Μουσείου με το International Paint Pals-Youth Art Connection, Atlanta, USA
  • αναπαραγωγές έργων. Συλλογή Διεθνές Μουσείο Παιδικής Τέχνης, Όσλο,Νορβηγία
  • έργα παιδιών. Συνεργασία του Μουσείο με τηνΎπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες

 

Στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Παιδικής Τέχνης, τα εκπαιδευικά προγράμματα για σχολικές ομάδες εξελίσσονται στα ακόλουθα στάδια:

Νηπιαγωγείο - Α΄ και Β΄ - Γ΄ Δημοτικού 

Α. Εισαγωγή: «Ανακαλύπτω την ταυτότητα του Μουσείου και τον τίτλο της έκθεσης». Υποδοχή της σχολικής ομάδας από τον ερμηνευτή. Γνωριμία των μαθητών με το Μουσείο Παιδικής Τέχνης, ένα από τα ελάχιστα Μουσεία στον κόσμο που εκθέτουν έργα ζωγραφικής και κατασκευές παιδιών. Ανακάλυψη από τους μαθητές του τίτλου της έκθεσης

Β. «Ανακαλύπτω τη διαφορετικότητα». Στάδιο Α΄: Διαδραστικό λεκτικό παιχνίδι με εκθέματα που παρουσιάζουν διεθνώς αναγνωρίσιμα μνημεία και παιδιά με ποικίλα χαρακτηριστικά βοηθάει στην εξοικείωση των μαθητών με τις ομοιότητες και τις διαφορές ανθρώπων και πολιτισμών. Στάδιο Β΄:  Με αφορμή το κεντρικό έκθεμα, ομαδικό έργο παιδιών εμπνευσμένο από την καλλιτέχνιδα Marisol Escobar, οι μαθητές εντοπίζουν τις διαφορές των ανθρώπων στην εξωτερική εμφάνιση. Μέσα από παιχνίδι σύγκρισης, αντιλαμβάνονται και τις διαφορές που δεν «φαίνονται» και είναι κρυμμένες μέσα μας. Στάδιο Γ΄: Με αφορμή τα τρισδιάστατα εκθέματα- κατασκευές και μέσω παιχνιδιού των αισθήσεων, οι μαθητές γνωρίζουν ότι οι άνθρωποι διαφέρουμε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, αλλά και στις δεξιότητες και ικανότητες που έχει ο καθένας μας.

Γ. «Είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά ίσοι»: Οι μαθητές εντοπίζουν εκθέματα που αναδεικνύουν την ισότητα μεταξύ των ανθρώπων, συνειδητοποιώντας ότι όλοι έχουμε τις ίδιες ανάγκες και ίσα δικαιώματα.

Δ. «Δεν είσαι μόνος. Είσαι μοναδικός…» Οι δύο ομάδες συναντιούνται και χρησιμοποιώντας τεχνικές θεάτρου μεταφέρουν η μια στην άλλη μηνύματα, σκέψεις και συναισθήματα.

Ε. «Μια πόλη στο σκοτάδι»: Χρησιμοποιώντας και καλλιεργώντας τη φαντασία, οι μαθητές  «τρυπώνουν» σε ένα ειδικά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο που οδηγεί σε μια πόλη σκοτεινή. Τα συγκεκριμένα εκθέματα δημιουργούν ερεθίσματα για να προτείνουν οι μαθητές λύσεις σε περιπτώσεις όπου άτομα ή παιδιά δέχονται βία λόγω διαφορετικότητας. Συνειδητοποιώντας  τις συνέπειες του ρατσισμού, ανακαλύπτουν τρόπους να προφέρουν «χέρι βοήθειας».

ΣΤ. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εργαστήριο ζωγραφικής. Κάθε μαθητής παροτρύνεται να ανακαλέσει τις εμπειρίες του σχετικά με όσα βίωσε κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, δημιουργώντας ατομικό έργο με θέμα: «Ζωγραφίζω με διαφορετικά υλικά διαφορετικούς ανθρώπους». Το φύλλο ζωγραφικής είναι χωρισμένο σε 4 τετράγωνα στα οποία οι μαθητές μπορούν είτε να χρησιμοποιήσουν 4 διαφορετικά υλικά ζωγραφικής είτε να αποτυπώσουν 4 όψεις της διαφορετικότητας. Όσοι μαθητές επιθυμούν στο τέταρτο τετράγωνο έχουν την επιλογή να στείλουν ένα μήνυμα για να βοηθήσουν στην προσπάθεια εξάλειψης των φαινομένων της βίας και του ρατσισμού.


Δ΄ - Στ΄ Δημοτικού

Α. Εισαγωγή: «Ανακαλύπτω την ταυτότητα του Μουσείου και τον τίτλο της έκθεσης». Υποδοχή της σχολικής ομάδας από τον ερμηνευτή. Γνωριμία των μαθητών με το Μουσείο Παιδικής Τέχνης, ένα από τα ελάχιστα Μουσεία στον κόσμο που εκθέτουν έργα ζωγραφικής και κατασκευές παιδιών. Ανακάλυψη από τους μαθητές του τίτλου της έκθεσης

Β. «Συνεργάζομαι - νοιάζομαι»: κινητικό παιχνίδι συνεργασίας, εμπιστοσύνης και αλληλοβοήθειας, ανάμεσα στους μαθητές της σχολικής ομάδας. Η βιωματική προσέγγιση της δράσης καλλιεργεί την ενεργή συμμετοχή όλων των μαθητών.

Γ. «Σε τι διαφέρω;»: σε συνέχεια του κινητικού παιχνιδιού και με αφορμή τα εκθέματα, οι μαθητές παρατηρούν, εντοπίζουν, αναγνωρίζουν, αναλύουν, συζητάνε, εκφράζουν απόψεις και διαφορετικές ιδέες. Με τη παρότρυνση του ερμηνευτή δημιουργούνται 3 ομάδες εργασίας. Σε κάθε ομάδα δίνεται ένα κουτί που κρύβει το καθένα μια ξεχωριστή αποστολή, η οποία ολοκληρώνεται με τη συμπλήρωση των αντίστοιχων φύλλων εργασίας.

Δ. «Προτείνοντας λύσεις» Τα μέλη κάθε ομάδας με αφορμή συγκεκριμένα εκθέματα καλούνται να προβληματιστούν και στη συνέχεια να συνεργαστούν για να πάρουν αποφάσεις που θα καταγράψουν στα φύλλα εργασίας τους, ανακαλύπτοντας τρόπους για να προσφέρουν «χέρι βοήθειας» και προτείνοντας  λύσεις σε περιπτώσεις όπου άτομα ή παιδιά δέχονται βία λόγω διαφορετικότητας. Η παραπάνω διαδικασία βοηθάει στην αναγνώριση των συνεπειών του ρατσισμού.

Ε. Παρουσίαση στους συμμαθητές των αποτελεσμάτων των εργασιών κάθε ομάδας. Με αφορμή τα συμπεράσματα από την παρουσίαση, όλοι οι μαθητές μπαίνουν σε ρόλο πρωταγωνιστή, διαμεσολαβητή ή παρατηρητή και συμμετέχουν στη βιωματική εμπειρία «ζωντανεύοντας» ένα έκθεμα.

ΣΤ. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με εργαστήριο ζωγραφικής. Κάθε μαθητής παροτρύνεται να ανακαλέσει τις εμπειρίες του σχετικά με όσα βίωσε κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, δημιουργώντας ατομικό έργο με θέμα: «Ζωγραφίζω με διαφορετικά υλικά διαφορετικούς ανθρώπους». Το φύλλο ζωγραφικής είναι χωρισμένο σε 4 τετράγωνα στα οποία οι μαθητές μπορούν είτε να χρησιμοποιήσουν 4 διαφορετικά υλικά ζωγραφικής είτε να αποτυπώσουν 4 όψεις της διαφορετικότητας. Όσοι μαθητές επιθυμούν στο τέταρτο τετράγωνο έχουν την επιλογή να στείλουν ένα μήνυμα για να βοηθήσουν στην προσπάθεια εξάλειψης των φαινομένων της βίας και του ρατσισμού.



Μελέτη και σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος
Στελέχη Εκπαιδευτικό Τμήμα Μουσείου: Θεανώ Κοτταρίδου, Ιστορικός Τέχνης-Μουσειολόγος, Επιμελήτρια  / Αθανασία Σκληρού, Εικαστικός /  Χριστίνα Τσινισιζέλη, Εικαστικός /  Κατερίνα Παναγιωτοπούλου, Νηπιαγωγός
Εξωτερική συνεργάτης : Άννα Λούζη, Ψυχολόγος-Δραματοθεραπεύτρια
Εθελοντές: Λύντια Πετροπούλου, Ιστορικός τέχνης-Εικαστικός / Φωτεινή Καπή, Ψυχοπαιδαγωγός-Ηθοποιός-Δραματοθεραπεύτρια

 

ΔΩΡΗΤΗΣ

Το έργο «Μόνος ή Μοναδικός; διαφορετικότητα & ρατσισμός» χρηματοδοτήθηκε κατά το χρονικό διάστημα από 1η Απριλίου 2015 έως και 30 Απριλίου 2016 από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία στο πλαίσιο του Προγράμματος «Είμαστε όλοι Πολίτες», το οποίο ήταν μέρος του συνολικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού του ΕΟΧ για την Ελλάδα, γνωστού ως EEA Grants. Διαχειριστής Επιχορήγησης του Προγράμματος είναι το  Ίδρυμα Μποδοσάκη. Στόχος του Προγράμματος ΄ήταν η ενδυνάμωση της κοινωνίας των πολιτών στη χώρα μας και η ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης, της δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης.

Συμβαίνει τώρα
Σεπτέμβριος
inhalers, creams

Κυριακές, 8μηνης διάρκειας εργαστήρια ζωγραφικής

Κυριακές, 8μηνης διάρκειας εργαστήρια ζωγραφικής

23.9 Ημερίδα για Εκπαιδευτικούς ΠΕ «Φροντίζω με Τέχνη»

23.9 Ημερίδα για Εκπαιδευτικούς ΠΕ «Φροντίζω με Τέχνη»

«Φροντίζω με τέχνη» έως το τέλος Σεπτεμβρίου

«Φροντίζω με τέχνη» έως το τέλος Σεπτεμβρίου